Träna så länge det går

Jag mår så himla bra! Jag mår så jäkla bra! Det är helt underbart! Efter två fruktansvärda graviditeter var jag inställd på ytterligare en lång mardröm. Men icke! Det känns overkligt. Att vara gravid och samtidigt få må bra. Att få njuta av dagarna. Att få älska mina barn. Att få vara uppe på kvällarna med min man. Att få ha energi över! Jag önskar att alla skulle få må så här bra under minst en graviditet. Tidigare graviditeter har jag legat långt under medel, och nu ligger jag klart över medlet. Det är lärorikt och ger perspektiv. Jag förstår andra människor som envist hävdar att man inte är sjuk som gravid. Jag förstår att det finns de som tycker så. Men om man är gravid där varje dag är som att ta sig igenom ett marathonlopp i 39 graders feber så är det inte roligt. Ingenting i livet fungerar. Då behöver man empati och höra att det är okej och att det går över. Tyvärr upplevde jag inte att det var så. Här behöver barnmorskor och försäkringskassan ta sig en funderare.

Men för mig just nu, så är det underbart att få må bra. Att få älska livet som växer i mig och att få längta tills jag får träffa en ny människa. Att få se fram emot att bli mamma, igen. Så som det borde ha varit tidigare. Så som alla mammor borde få känna.

Att få njuta av sommarlöpning trots halvvägs i graviditeten är en lyx. Att få springa på Lugnets spår i sommarsolen ger energi och lycka. Jag hoppas att jag kan springa hela sommaren ut!

Att träna som gravid handlar egentligen inte om träning. Det handlar om att må bra och att samla kraft. Samal kraft inför en lång vinter och inför dagar och nätter av sömnbrist. För precis som att jag var inställd på en mardrömsgraviditet så är jag inställd på ett mardrömsår när bebisen väl kommer. Med kolik, med sömnbrist och med skrik. Skillnaden är väl att jag nu vet att det finns en stor risk att det blir så, men att det går över!

Så jag är lycklig över all träning som jag orkar med. Vetenskapen är entydig: träning under graviditet förbättrar mammans och bebisens hälsa samt minskar risken för depression, återhämtningen efter förlossningen och minskar diastasen (mellanrummet mellan magmusklerna som uppstår efter förlossningen). Så jag ska försöka att träna så länge det går!